Op de been blijven kun je leren

Op de been blijven kun je leren

Als fysiotherapeut bij Omring verzorgt Marianne Groen onder meer de trainingen ‘Beter op de been’ en ‘Zeker op de been’, volgens de richtlijnen van ‘In balans’. Tijdens de training krijg je niet alleen veel praktische tips voor in en om het huis. Je leert ook letterlijk om meer balans te creëren en zekerder op je benen te staan.

Op de been blijven kun je lerenDe cursussen die Marianne en haar collega’s geven, worden vaak aangeboden onder de noemer valpreventie. Een nogal medische term die geen mens thuis zal gebruiken. Het komt geregeld voor dat mensen op leeftijd hun balans wat verliezen en vaker vallen. Maar er zijn weinig mensen die dan vrolijk gaan googelen op de term ‘valpreventie’ om daar iets aan te doen.
Toch vallen 65-plussers gemiddeld drie keer per jaar en is vallen de meest voorkomende oorzaak van ernstig letsel bij ouderen.

Valpoli

“Veel mensen weten niet dat deze cursussen bestaan,” vertelt Marianne Groen. “Of ze weten het wel maar denken dat het niet voor hen bedoeld is. Je hebt veel nog best actieve ouderen die zich niet aangesproken voelen, omdat ze bijvoorbeeld nog elke dag fietsen. Of omdat ze geregeld op stap zijn met de kleinkinderen. Maar als je op die manieren actief bent, train je misschien wel je conditie, maar niet je evenwicht.

Als je wel eens valt, vaker dan één keer per jaar, dan zou ik een training zeker aanbevelen. Dat is trouwens ook het punt dat we nog winst kunnen behalen met een training. Als je te lang wacht en je wordt steeds banger om te vallen, dan wordt het ook steeds moeilijker. Maar onze cursus helpt mensen ook zeker om die angst te laten zakken. Je merkt dat mensen zich weer vrijer durven te bewegen.”

Wat doet die angst met mensen?

“Mensen die bang zijn om te vallen, bewegen stijver, meer ingehouden. Ze gaan bepaalde handelingen vermijden en vaak gaan ze op een gegeven moment de deur niet meer uit. Daardoor kom je dus ook eerder in een sociaal isolement.”

Heb je handige tips?

“Ja, uiteraard. Haal zoveel mogelijk kleedjes weg uit huis, zorg dat je altijd je telefoon bij je houdt voor het geval dat, enzovoort, enzovoort… Het eerste deel van de cursus zit vol met handige tips. Maar dat is niet genoeg. Natuurlijk is het verstandig om je huis veilig te maken, maar die uiterlijke veiligheid helpt je niet om een betere balans te krijgen. Vandaar dat we ook veel aandacht besteden aan oefeningen om aan je evenwicht te werken.”

Wat leer je nog meer tijdens de cursus?

“In deel 1 komt ook een ergotherapeut langs die samen met de cursisten de situatie thuis bespreekt. Behalve over de dingen die ik net noemde gaat dat ook over de eventuele invloed van medicijngebruik en bijvoorbeeld goed zicht. Dat laatste kun je verbeteren met goede verlichting en het dragen van een bril als dat nodig is. Deel 2 van de cursus is volledig gewijd aan oefeningen voor een betere balans en die bestaat uit tien bijeenkomsten van een uur. Het is alleen jammer dat sommige mensen deel 2 overslaan omdat ze het idee hebben dat deel 1 wel voldoende is.”

Heb je een argument om mensen te bewegen om toch ook deel 2 te volgen?

“Ja zeker! Je verkleint het risico om te vallen echt aanzienlijk door het doen van de hele cursus. Je vergroot je zelfvertrouwen, je verbetert je balans en als vanzelf vermindert dan ook je angst om te vallen. Er zijn cursisten die met een stok binnenkomen en aan het eind van de training die stok gewoon vergeten. Dat bereik je niet met alleen het volgen van deel 1.”

Deel 1 van de training (4 bijeenkomsten van anderhalf uur) kost € 57,50 en deel 2 (10 bijeenkomsten van 1 uur) kost € 90,-. De kosten worden door bijna alle verzekeraars vergoed.
Zie voor meer informatie https://www.omring.nl/extra-diensten/beter-been  en https://www.omring.nl/zeker-been

Wil je na de cursus in beweging blijven? Dan zijn er verschillende mogelijkheden in de regio, zoals bijvoorbeeld wandelen met Hoorn Beweegt of Meer bewegen voor ouderen van de stichting Netwerk.