Sluit zoekbalk
Nog niet iedereen is digitaal vaardig - Lekker Blijven Wonen
Nog niet iedereen is digitaal vaardig

Chantal Scherpenhuijzen helpt bij het krijgen van overzicht

Sinds kort hebben we weer een nieuwe gastblogger voor Lekker Blijven Wonen. Chantal Scherpenhuijzen schreef vorige maand haar eerste blog over de aangifte van inkomstenbelasting. Met haar bedrijf Ouderensupport ondersteunt ze mensen op leeftijd op onder meer financieel en administratief gebied: Ik merk dat mensen het steeds lastiger vinden om een beroep te doen op de kinderen. Die hebben het vaak ook druk en dan willen ze de tijd die er samen is liever aan iets leuks besteden.

Ik kwam steeds vaker mensen op leeftijd tegen met vragen over allerlei zaken die je moet regelen als je alleen of met zijn tweeën zelfstandig wil blijven wonen, vertelt Chantal Scherpenhuijzen van Ouderensupport. En ook op het nieuws hoor je hier steeds meer over. Daarbij moest ik ook denken aan mijn ouders. Die zijn halverwege de zeventig en nog vitaal, maar je weet niet hoe lang dat zo blijft. Dit gaat me gewoon aan mijn hart. Dus ik heb er goed over nagedacht wat ik voor deze mensen kan doen. Mijn achtergrond en ervaring liggen op het gebied van financiën en administratie, dus dat is ook de hoofdmoot van mijn bedrijf geworden. Maar dat betekent niet dat het daarbij blijft. En als ik mijn klanten zelf niet kan helpen met een bepaalde vraag, dan heb ik wel iemand in mijn netwerk die dat wel kan.

Eenzaamheid

Ik koos voor het werken met ouderen nadat ik veertien jaar had gewerkt als financieel adviseur bij een grote bank en vervolgens acht jaar lang echtscheidingen had begeleid. De gesprekken die ik nu heb met mijn klanten zijn heel anders! Ik vind het echt heel leuk. Ook intrigerend trouwens wat deze generatie allemaal te vertellen heeft. Maar wat ik wel veel tegenkom, is toch die eenzaamheid. Mensen hebben bijvoorbeeld helemaal geen zin om te koken voor zichzelf alleen. Dus dan schuiven ze wat vaker aan voor een maaltijd in een verzorgingshuis of zoiets. En dat is wel slim natuurlijk, want dan ontmoeten ze ook weer anderen.

Vaak begint het met de administratie en de bankzaken. Mensen kunnen soms steeds lastiger bijhouden wat er per maand allemaal bijkomt en afgaat. En dan veranderen de namen van de incasserende instanties ook nog om de haverklap. Ze hebben dan geen idee waar een bepaald bedrag naartoe is gegaan. Dat soort dingen zoek ik dan uit, zodat iemand weer rust in het hoofd krijgt. Sowieso zorgen papieren die blijven liggen altijd voor veel onrust.

Maatwerk

Ik lever altijd maatwerk. Zo kan ik elke maand een keertje langskomen om samen de papieren door te nemen en te kijken wat er moet gebeuren. Maar je kunt me ook gewoon bellen op het moment dat het nodig is. Stel je krijgt iets binnen waar je helemaal niks van snapt. Zoals pas een oudere dame, die had het verzoek gekregen om voor een bepaalde datum een formulier digitaal in te vullen en te retourneren, maar ze snapte er niks van. Ze lag er zelfs nachts van wakker. In zo'n geval kom ik graag even langs om het op te lossen.
Maar ook als bijvoorbeeld de partner overlijdt, word ik wel gebeld. Er moet dan zoveel geregeld worden, terwijl je hoofd daar helemaal niet naar staat. Wist je bijvoorbeeld dat je de auto binnen vijf weken moet overschrijven als die op de naam van je partner stond?/p>

Niet digitaal vaardig

Steeds meer mensen op leeftijd zijn digitaal vaardig, maar nog niet iedereen. Die mensen sturen dan netjes een brief. Maar die komen tegenwoordig bij de meeste instanties onderop de stapel terecht. Pas was ik bij een dame van negentig die het vervelend vond dat het haar niet lukte om mijn website te bekijken. Een vriend had haar uiteindelijk geholpen maar ze had besloten om meteen een IPad cursus te gaan doen. Dat vind ik fantastisch. Als ik er dan na een tijdje weer ben, dan ga ik zeker vragen hoe het gaat en dan help ik haar graag nog een beetje op weg.
Op een gegeven moment ontstaat er een band en word je iemands steun en toeverlaat. Daarom blijft het al snel niet meer bij de administratieve en financiën zaken. Het kan ook gebeuren dat we na het uitzoeken van het papierwerk samen nog een wandelingetje gaan maken, als dat zo uitkomt.

Overzichtelijke map

Ik begin altijd met een gratis en vrijblijvend intakegesprek. Dan kijken we samen alvast een beetje vooruit richting het ouder worden. Het is heel slim om als je nog fit en vitaal bent alvast de juiste contacten op te doen, zodat je, als er iets speelt, weet op wie je een beroep kunt doen.
Wat ik vaak als eerste doe met mensen, is een map maken met tabbladen waarin alles overzichtelijk is opgeborgen. Zodat je in een oogopslag inzicht hebt in zaken als leningen, rekeningnummers, bankzaken, verzekeringen, enzovoort. Mocht je dan een keer ziek worden, of in het ergste geval, overlijden, dan ligt die map klaar en hoeft je familie niet meer alles bij elkaar te zoeken.

Chantal Scherpenhuijzen OuderensupportOuderensupportChantal Scherpenhuijzen,
werkgebied: Noord-Holland Noord
Ouderensupport

 

 

 

 

Wilt u lekker blijven wonen? Ook zorgverzekeraars kunnen hierbij steeds vaker helpen.