Sluit zoekbalk
Als je voor een geliefde zorgt en toe bent aan wat tijd voor jezelf - Lekker Blijven Wonen
Als je voor een geliefde zorgt en toe bent aan wat tijd voor jezelf

Als je voor een geliefde zorgt en toe bent aan wat tijd voor jezelf

Als je zorgt voor iemand die je lief is, vind je dat vaak heel gewoon. Of dat nu je partner is, een ouder of ander familielid of iemand uit de buurt. Weinig mensen zullen zichzelf de titel mantelzorger geven, terwijl toch één op de drie inwoners in Nederland officieel mantelzorger is. En wat een mantelzorger vaak kenmerkt, is dat hij of zij de neiging heeft om vooral voor de ander te zorgen en minder voor zichzelf. En wat dacht je van al die ingewikkelde zorgwetten? Gelukkig is er het Mantelzorgcentrum: “Mensen hebben vaak het gevoel dat ze steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden,” zegt Mirte Korrel, mantelzorgconsulent. “Wij kunnen je helpen je voor te bereiden op wat er nog komt.”

Mirte Korrel“Eén op de drie mensen in Nederland is mantelzorger,” vertelt Mirte Korrel, van het Mantelzorgcentrum dat actief is in de hele Kop van Noord-Holland, waaronder West-Friesland. “En dat gaat uiteindelijk naar één op de twee. Mensen mogen, of moeten, langer thuis wonen en dat brengt extra zorgen met zich mee voor de naasten. De tussenstap van het verpleeghuis is er niet meer, dus er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op familie, vrienden, kennissen en buren.” 

Over je grenzen

“Mantelzorgers hebben in het algemeen de neiging om vaak over hun grenzen te gaan. Ze hebben een heel groot zorghart en zorgen voor alles en iedereen behalve voor zichzelf. Hulp vragen is dan vaak lastig. Wij zijn er juist voor de mantelzorgers en al onze ondersteuning is gratis. Wij gaan het gesprek aan, één op één. Wij vragen hoe het met de mantelzorger zelf gaat en dat zijn de mensen niet gewend. In het voorbijgaan krijgen mensen altijd de vraag hoe het gaat met de zieke partner of het zieke familielid. Er is weinig aandacht voor de mantelzorger. En als wij die vraag dan wel aan ze stellen, worden mensen soms heel emotioneel. Zo van, hé, er denkt ook nog iemand aan mij…
Bij ons kunnen ze hun verhaal doen. Want dat is vaak best lastig. Als mantelzorger ben je gewend alles voor de ander te regelen. Maar als jij dan zelf ergens tegenaan loopt, bij wie klop je dan aan?”

Luisterend oor

“Soms is een luisterend oor al genoeg. Dan komen mensen zelf al pratend tot oplossingen. Maar we gaan ook samen met de mantelzorger kijken naar een manier waarop hij of zij de zorg het langst zou kunnen volhouden. Wij zien regelmatig overbelaste mantelzorgers, die gewoon niet meer kunnen bedenken hoe ze het allemaal moeten regelen.

En je hebt natuurlijk veel verschillende manieren van mantelzorg. Niet alleen met de handen aan het bed. Ook zaken als financiën en administratie komen erbij en niet te vergeten de emotionele belasting. Mensen ervaren in het algemeen best veel druk.”

Wat kun je daaraan doen?

“Vooral in gesprek gaan. Wij kunnen mensen helpen hun hulpvraag concreet te maken. Wat wil iemand zelf? Er zijn bijvoorbeeld ontmoetingsgroepen om in gesprek te gaan met andere mantelzorgers en tips en tricks uit te wisselen. Dan vertel je bijvoorbeeld in de groep wat een gedoe het is voor je zieke moeder die geen wc heeft boven. En dan vraagt iemand anders of je al eens aan een postoel hebt gedacht… Die kun je gewoon huren. Maar soms ben je zelf toch overbelast en zit je hoofd te vol om op dat soort simpele oplossingen te komen.
Waar we ook aandacht voor hebben, is een stukje rouwverwerking. Dat klinkt misschien gek, want er is niemand dood, maar soms is je geliefde is gewoon niet meer de persoon zoals je hem of haar altijd kende. Wij noemen dat wel levend verlies.”

Voorlichting

“Verder geven we voorlichting over allerlei onderwerpen. Over de Wmo bijvoorbeeld of de overgang van de Wmo naar de Wlz (Wet langdurige zorg). Daar komt ontzettend veel bij kijken. En van een vaste bijdrage per maand ga je dan opeens naar vermogen betalen. Of als je naaste verhuist naar een zorginstelling. Hoe werkt dat? En wat is een passieve en een actieve wachtlijst? Of hoe zit het met recht op zorgverlof. Als je bijvoorbeeld voor de zoveelste keer in een vergadering gebeld wordt door je dementerende moeder en je beseft dat je graag voor haar wilt zorgen, maar dat je dan wel minder moet gaan werken.”

“Het is allemaal zo ingewikkeld! En als je dat zelf moet uitzoeken, ben je alleen maar bezig met inlezen. Door met ons in gesprek te gaan, of met één van onze mantelzorgmakelaars, kun je je een beetje voorbereiden op wat er komt. Mensen hebben vaak het gevoel dat ze steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden. Hoe vaak wij niet te horen krijgen: had ik jullie maar veel eerder ontdekt!”

Eén van die mensen is Liesbeth Kok, die ongeveer een half jaar geleden met het Mantelzorgcentrum in aanraking kwam. Lees haar verhaal.

Voor meer informatie:

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.