Sluit zoekbalk
De doorstroommakelaar weet raad - Lekker Blijven Wonen
De doorstroommakelaar weet raad

Lekker blijven wonen, maar dan op een andere plek?

De doorstroommakelaar weet raad

We willen allemaal graag lekker blijven wonen. Maar wat als dat niet lukt op de plek waar je al jaren met veel plezier woont? Hoe vind je in dat geval een huurwoning waar je de jaren die nog komen weer minstens zo lekker woont? En die ook nog enigszins betaalbaar is? Er zijn een paar dingen die je al (lang) van tevoren kunt regelen om je kansen te vergroten voor als het zover is, vertelt doorstroommakelaar Nathalie Bank van Intermaris: “Zorg in elk geval dat je ingeschreven staat als woningzoekende!”

Het is een bekend probleem. Mensen op leeftijd zoeken een woning die beter bij ze past maar kunnen die maar moeilijk vinden. Zelf wonen ze vaak in een huis waar prima een gezin kan wonen. Een gezin dat misschien ook al lang zoekt naar een passende woning en dat zelf dan weer een huis achterlaat voor bijvoorbeeld een jong stel. Het lijkt zo logisch, maar dat doorstromen van mensen naar passende woningen gaat niet vanzelf. Een doorstroommakelaar kan een handje helpen. Onder meer door samen te werken met gemeenten, huisartsen en de hulpverlening. 

Nathalie Bank is als doorstroommakelaar in dienst van woningcorporatie Intermaris: “Ik ben er voor 65-plussers die al huren van Intermaris en die zich oriënteren op een woning voor de toekomst.” 


Doorstroommakelaar Nathalie Bank (rechts) in gesprek met een huurder (foto: Intermaris)

Tips

Omdat niet iedereen bij Intermaris huurt, beginnen we met een paar praktische tips van Nathalie Bank die handig zijn voor iedereen. 

Tip 1: Schrijf je in als woningzoekende

“Allereerst zou ik iedereen willen oproepen om zich in te schrijven als woningzoekende bij Woonmatch West-Friesland. Ook al denk je nog helemaal niet aan verhuizen, zorg gewoon dat je ingeschreven staat. Als je dat pas doet op het moment dat het gaat spelen, loop je achter de feiten aan. Dat moet je eigenlijk al doen vanaf je achttiende. En heb je een woning gevonden? Schrijf je dan meteen weer opnieuw in. Je weet immers nooit hoe het loopt. Je kunt door allerlei redenen opeens een andere woning nodig hebben. Niet alleen als de leeftijd mee gaat spelen.”

Tip 2: Onderzoek de mogelijkheden voor woningruil

“Een andere tip is: denk aan woningruil. Als het gaat om huurders van Intermaris, kan ik mensen met elkaar in contact brengen, maar je kunt ook gewoon kijken op ruilmijnwoning.nl. Daar kun je aangeven wat je zoekt en wat voor huis je zelf te bieden hebt. Wie weet, is er een match.”

Tip 3: Begin op tijd met opruimen

“Ook handig: Zorg dat je van tevoren alvast opruimt! Als je eenmaal kandidaat bent voor een woning, dan kan het opeens snel gaan. Dan kun je zomaar binnen een maand de sleutel hebben van je nieuwe huis. Als je dan nog je oude woning, die vaak groter is, moet opruimen, dan is dat een enorme klus. Dit zijn trouwens wel dingen waar vrijwilligers van bijvoorbeeld WonenPlus bij kunnen helpen, of Burenhulp voor huurders van Intermaris. Ook met het inpakken van de spullen voor de verhuizing kunnen vrijwilligers van deze organisaties van dienst zijn.”

Tip 4: Bezichtig niet alleen de meest ideale woningen

“Ten slotte, als je wel ingeschreven staat, maar nog niet hoog genoeg op de kandidatenlijst: ga, om je te oriënteren, toch alvast wat woningen bekijken. Een woning waarvan je van tevoren denkt dat het niets is, kan ook meevallen. En andersom kan een woning die ideaal lijkt, enorm tegenvallen. Het zou jammer zijn als je blijft wachten op een woning in een bepaald complex waar je je zinnen op hebt gezet, terwijl je je er, als er eindelijk één vrij komt, helemaal niet prettig voelt. Mensen denken vaak ook dat het geen zin heeft om te reageren als ze bijvoorbeeld de vijfde kandidaat zijn voor een woning. Maar er vallen ook best vaak mensen af, dus er is altijd een kans.”

Wat kun je als doorstroommakelaar betekenen voor huurders?

“Als het kan, ga ik op huisbezoek. Mensen die digitaal minder vaardig zijn, kan ik dan bijvoorbeeld helpen bij hun inschrijving als woningzoekende. En als ze al ingeschreven staan, kan ik helpen om hun zoekopdracht verder te verfijnen. Mensen op leeftijd willen vaak het liefst een gelijkvloerse woning met voorzieningen in de buurt.”

“Tijdens het huisbezoek kijk ik naar de situatie. Ik kan geen medische beoordeling maken natuurlijk, maar ik kan aan de hand van het verhaal van de mensen wel hun kansen inschatten. En dan is het natuurlijk fijn als je binnen een halfjaar kans maakt op een woning, omdat je je ooit op tijd hebt ingeschreven.”

Eerder aankloppen

“Tot nu toe word ik vaak pas ingeschakeld als er een noodzaak is om te verhuizen. Mensen kunnen de tuin niet meer onderhouden, de gezondheid gaat achteruit, enzovoort. Maar het zou mooi zijn als ze mij eerder inschakelen. Stel dat je in een bovenwoning woont op de derde verdieping en er is geen lift.

Dan denk je nu misschien: ik kan die trap nog wel op. Maar hoe is dat over een aantal jaren? Daar probeer ik mensen een beetje bewust van te maken.” 
“Ik doe dit werk nu een jaar en merk dat mensen mij steeds beter weten te vinden. Niet alleen de huurders zelf, maar ook de kinderen en de zorgpartijen. En ik hoop natuurlijk dat we op deze manier steeds meer mensen blij kunnen maken met een woning die echt bij ze past.”

Meer informatie over de doorstroommakelaar is te vinden op de website van Intermaris.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.