Sluit zoekbalk
BuddyBold koppelt senioren aan jongeren  - Lekker Blijven Wonen
BuddyBold koppelt senioren aan jongeren

Omdat echt contact als zuurstof is

BuddyBold koppelt senioren aan jongeren 

‘Echt contact is zuurstof’ is de slogan van BuddyBold. Een bedrijf dat vorig jaar werd opgericht door voormalig Zakenvrouw van het jaar Elske Doets. Zij bedacht een slimme formule om senioren te koppelen aan jongeren op zo’n manier dat ze er beiden iets aan hebben. De jongere heeft een interessante bijbaan en de senior heeft echt contact met iemand die middenin de samenleving staat en die het leuk vindt om samen van alles te ondernemen. Zo gaat de tachtigplusser Annie wekelijks op stap met buddy Abdu Stienen: “Het klikte meteen tussen Abdu en mij!”

Toen Hans van Beusekom (62) een kanaalvernauwing in zijn nek kreeg, veranderde zijn leven ingrijpend. Ineens kon hij minder goed bewegen. In de herstelperiode na de operatie, krijgt hij wekelijks bezoek van buddy Martijn, een student natuurkunde. Martijn helpt Hans met klusjes die hij op dit moment zelf niet kan maar ze blijken ook veel gezamenlijke interesses te hebben. Dus er is ook meer dan voldoende gespreksstof. Volgens Hans helpt Martijn hem weer de oude te worden. Toch was er nog enige twijfel bij Hans om ja te zeggen tegen een buddy. De medewerker van de thuiszorg moest hem er eerst van overtuigen dat het zou helpen bij zijn herstel. 

Zo gaat het vaak, geeft oprichtster van BuddyBold, Elske Doets aan: “Meestal is het de thuiszorg of de familie die de mogelijkheid aankaart. Mensen komen niet snel zelf met die vraag. ‘Ik ben toch niet eenzaam?’ zeggen ze dan. ‘Ik heb hele lieve kinderen.’ Maar ook dan kan een buddy juist heel welkom zijn. Zelf ben ik ook regelmatig als buddy actief. Zo ben ik pas een paar keer op stap gegaan met een 95-jarige mevrouw. We hebben een kerkje bezocht en zijn samen naar de supermarkt geweest. Dat zijn dingen die een dochter die bijvoorbeeld helemaal uit Tilburg naar Noord-Holland moet komen, niet snel met haar moeder gaat doen. Meestal laat je je vader of moeder tijdens zo’n bezoekje dan bewust in de eigen comfortzone.”

Abdu en Annie

Abdu Stienen is in opleiding voor treinmachinist. Zijn vriendin wees hem op de mogelijkheid van een bijbaan bij BuddyBold. Iets wat hij meteen zag zitten, omdat hij graag van betekenis is, zoals hij zegt. Sindsdien gaat Abdu wekelijks op bezoek bij de tachtigplusser Annie. Dan gaan ze samen winkelen of ze maken ze een wandeling. Abdu houdt van de verhalen die Annie over vroeger vertelt en Annie voelt zich op haar gemak bij Abdu: “Het klikte meteen tussen Abdu en mij. Vanaf het eerste moment maakte hij een erg vriendelijke indruk. En daarnaast is hij ook geduldig. Ik mag alles in mijn eigen tempo doen.”
BuddyBold is middenin de coronaperiode opgericht. Daardoor moest het even op gang komen, maar inmiddels is het een groot succes. Niet in de laatste plaats omdat het mes aan twee kanten snijdt: Als senior blijf je langer vitaal en betrokken bij de samenleving. En als Buddy heb je een bijbaan die je naast je salaris, de nodige voldoening geeft en waarbij je je sociale vaardigheden ontwikkelt. 

Kennismaken

Wie geïnteresseerd is in een buddy, kan voor 25 euro een strippenkaart kopen bij BuddyBold. Daarvoor krijg je een intakegesprek, een matchmaking met een buddy die bij je past en drie keer een bezoek van een buddy. Zie voor meer informatie buddybold.nl 

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.